روانشناسی.علوم تربیتی نظرات و مقالات روانشناختی وتربیتی درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید نويسندگان از روسو آثار مهمی برجای مانده است که میتوان به این موارد اشاره کرد: قرارداد اجتماعی، امیل، اعترافات، مقالهای دربارهی اقتصاد سیاسی، هلوئیز جدید،ملاحظاتی دربارهي حکومت لهستان، و خیالپردازیهای مرد تنهاگرد. کتاب مشهور او دربارهي تربیت همان «امیل» است که در آن کتاب کودکی خیالی بهنام امیل از والدین و اجتماع و مدرسه دور نگه داشته شده تا مطابق طبیعت تربیت شود. دیدگاههای سیاسی و اجتماعی روسو (خصوصاً کتاب «قرارداد اجتماعی» او) او را تبدیل به یکی از بزرگترین سردمداران و پیشروان لیبرالیسم سیاسی و اندیشهی دموکراسی کرد. آراء و اندیشههای روسو را عموماً در ذیل مکتب طبیعتگرایی بررسی میکنند. این مکتب بر این فرض مبتنی است که طبیعت بنیاد واقعیت است. یا بهعبارت دیگر، قلمروی واحدی از واقعیت وجود دارد و آن مادهی در حال حرکت است (گوتک، 1380، ص93). مضامین عمدهی این مکتب بهزعم گوتک (1380، ص94) عبارتند از: 1- برای تأمین مقاصد آموزش و پرورش باید به طبیعت و طبیعت انسانی بهمثابه جزئی از نظام طبیعی توجه کرد. 2- حواس کلید درک طبیعتند؛ ادراک حسی مبنای معرفت ما را نسبت به طبیعت تشکیل میدهد. 3- چون فرآیندهای طبیعی کُند، تدریجی و تکاملیاند، آموزش و پرورش هم باید فارغ از عجله باشد. به اعتقاد روسو، آدمی از جسم و روح ترکیب شده و آنچه او را از موجودات زندهی دیگر متمایز میسازد روح اوست که منشأ الهی دارد؛ بنابراین پیش از آنکه بر اثر تمدن و زندگانی اجتماعی ماهیت خود را از دست بدهد متوجه خیر و کمال بوده است. انسان دارای عقل و وجدان است که با عقل خود طبیعت و خدا را میشناسد و با وجدان به خیر و شر پی میبرد. وجدان برتر از عقل است زیرا عقل اغلب ما را فریب میدهد. ارزشها ذاتی روح انسان هستند و بهگونهای خودجوش یا ارتجالی شکوفا میشوند نظرات شما عزیزان: پيوندها
تبادل لینک
هوشمند |
|||
|